WAT IS EEN STERK MERK?

WAT IS EEN STERK MERK?

We denken bij sterke merken al snel aan grote namen als Apple, BMW, Lego en Chanel. Merken waarbij het marketingbudget niet op kan en de marges hoger zijn dan de Burj Kalifa. Toch zijn dit niet de kenmerken van een sterk merk.

Merken
Laten we eerst kijken naar wat een merk eigenlijk is? De meest gebruikte definitie is als volgt: “Een werk is een verzameling van expressies waarmee een entiteit zich herkenbaar maakt.” Het gaat hierbij dus om iedereen (een bedrijf of een persoon) die uitingen doet naar buiten. Daarmee wordt dus direct duidelijk dat iedereen een merk is. Je bent namelijk continue bezig met communiceren en jezelf uiten. Zelfs als dat onbewust is.

Sterke merken
Wat maakt een merk dan een sterk merk? Ook daar is een definitie voor: “Een merk wordt een sterk merk als al de expressies kloppen bij de identiteit.” Het gaat vooral niet om grote budgetten of hoge marges. Het gaat erom dat wat je doet past bij wie je bent en wie je doelgroepen zijn. Lees hier onze blog: “Wat is merkidentiteit?”
Een sterk merk is een merk dat wordt herkend en herinnerd door de gekozen doelgroepen. Dit werkt alleen als het merk consequent is en de beloften die ze maken ook nakomen. Een sterk merk is ook een merk dat zich onderscheidt van zijn concurrenten en zijn unieke waarde propositie effectief communiceert naar zijn publiek.

Enkele kenmerken van een sterk merk zijn:

– Een duidelijke en overtuigende merkboodschap die aansluit bij de doelgroepen
– Een unieke en opvallende positionering in de markt
– Consistentie in alle merkuitingen; visuele identiteit, marketing en klantervaring
– Positieve associaties en emoties bij de doelgroepen
– Loyale klanten die regelmatig bij het merk kopen en het aanbevelen aan anderen
– Sterke klantenbinding en herhalingsaankopen

Kortom, een sterk merk weet waar ze zelf voor staan, voor wie ze er zijn en wat bij hun past. Vanuit die positie creëert een sterk merk loyaliteit en vertrouwen bij de doelgroepen is daardoor in staat om lange termijn waarde te creëren en te behouden.

Nog een laatste kortom; we kunnen concluderen dat je al een merk bent! Tijd om hier een sterk merk van te maken!

Aan de slag met jouw sterke merk?