WAT IS MERKIDENTITEIT?

WAT IS MERKIDENTITEIT?

Net als jij heeft jouw merk een eigen persoonlijkheid en identiteit. Zo heeft jouw merk waarschijnlijk al een eigen logo en een daarop afgestemde huisstijl. Maar merkidentiteit is zoveel meer dan alleen het visuele aspect.

In bovenstaande alinea zie je het woord al vaak terugkomen ‘MERK’, en wellicht denk je nu; Ik ben geen merk, ik heb een bedrijf of ik werk bij een organisatie. Echter elke ondernemer, elk bedrijf en elke organisatie die communiceert is een merk; of je nu wilt of niet. Je leest hier meer over in onze blog: “Iedereen is een merk”. Dit wetende kun je dus maar beter zorgen dat wat jij communiceert ook echt goed en consequent is. Als jij met jouw merk herhaaldelijk uitstraalt wie je bent, dan werkt het namelijk voor je.

Merkidentiteit
MerkDNA, merkprofiel, brand identity; het gaat allemaal over hetzelfde. Namelijk de kern van jouw merk. Een merkidentiteit is een hele duidelijke verwoording (en verbeelding) van deze kern.

De merkidentiteit huisvest eigenschappen zoals belofte, waarden en drijfveren van jouw organisatie. Als al deze zaken geborgd zijn, kun je daar met alles wat je doet op gaan bouwen. Een duidelijke merkidentiteit is het halve werk. Dit is de echte basis. Het geeft jezelf, en zeker ook het team waarmee je werkt, focus en sturing. Bouwen op een duidelijk fundament is niet alleen steviger, maar ook veel gemakkelijker. Je hoeft immers niet elke ‘terug’ om de basis opnieuw te bedenken.

Naast dat het intern zorgt voor duidelijkheid en richting brengt een sterke merkidentiteit juist ook extern van alles. Een belangrijke: passende en trouwe klanten. Door je merkidentiteit om te zetten in consequente marketing- en communicatie uitingen zal jouw doelgroep jouw merk direct herkennen. En nog belangrijker; zich ermee kunnen verbinden. Dit is de verbinding waar we naar op zoek zijn, die tussen mens en merk.

Bepalen van de merkidentiteit
Het bepalen van de merkidentiteit begint met het definiëren van waar jouw merk voor staat. Daarbij start je met de fundamentele uitgangspunten: vanuit waar is het merk tot stand gekomen, vanuit welke ideeën en vanuit welke drijfveren. Dit is de basis, waar ook geen twijfel over bestaat en wat niet aan verandering onderhevig is. Vanuit daar worden onderdelen zoals merkwaarden, positionering en de merkessentie.

Om de merkidentiteit compleet te maken is het belangrijk om ook de externe aspecten mee te nemen. Wie zijn de doelgroepen? Hoe zit het met de concurrentie en waar zitten de kansen (én bedreigingen)? Al deze zaken samen vormen jouw complete merkidentiteit.

Van merkidentiteit naar marketing
De merkidentiteit heeft dus betrekking op alle facetten van jouw organisatie. Deze identiteit ga je vervolgens omzetten in een passende visuele look, je huisstijl. Van kleuren tot design en van de (merk)naam tot aan de tone of voice die je gebruikt. Je wilt dat de eerste visuele kennismaking de juiste associaties oproept bij jouw klant.

Het gebruik van passende visuele aspecten is daarom essentieel. Logo, lettertype, kleur -en woordgebruik en beeldmateriaal. Hoe consistenter je hierin bent, hoe unieker jouw merk wordt en des te meer vertrouwen jouw klant in het merk heeft. Dit laat je doorwerken in alle communicatie. Denk aan de website van jouw organisatie, social media, nieuwsbrieven, blogs, etc.

Hoe duidelijk staat jouw merkidentiteit?

Aan de slag met jouw merkidentiteit?