MERKDOCUMENT VOOR FOCUS EN RICHTING
GEBRUIK EEN MERKDOCUMENT OM HELDERHEID EN FOCUS TE KRIJGEN
Welke keuzes er in een organisatie worden gemaakt en welke richting een bedrijf op gaat ontstaat vaak met de jaren. Elke dag worden er keuzes gemaakt die de route bepalen voor zowel de korte als de lange termijn. In grote lijnen is duidelijk waar naar toe gewerkt wordt.
Hoewel de route en doelen in de hoofden van managers helder lijken merken we dat het verwoorden van deze zaken lastig is. Laat staan het overbrengen van deze missies en waarden op collega’s en klanten.
Het hebben van een merkdocument (of merkpaspoort of brandbook of ?) zorgt ervoor dat je zelf nadenkt over de keuzes die je voor de komende jaren maakt en minstens zo belangrijk, dat het vast ligt en terug te lezen is voor iedereen binnen een organisatie. Door je route vast te leggen gaan de neuzen dezelfde kant op en heb je iets om op terug te pakken als er een afslag aan dreigt te komen waarbij er twijfel is of dit wel de juiste weg is.
Een merkdocument kan zowel voor intern als extern gebruik ingezet worden om een kader te schetsen rondom een merk of organisatie. Voor organisaties die meerdere merken voeren helpt een merkdocument ook om te kunnen schakelen tussen de verschillende identiteiten.
DOEL
Simpel: nadenken over waarom je doet wat je doet, hoe je dat doet en wat er dan van de organisatie wordt verwacht. Het is een middel om de neuzen binnen de organisatie dezelfde kant op te krijgen en keuzes makkelijker te maken.
INHOUD
De rode draad is: Zo zien we het en zo doen we het. In veel gevallen bevat een merkdocument de missie, je opmerkelijke meerwaarde, kerneigenschappen, voor wie je het doet etc. Een afkadering van je merk en strategie.
VOOR WIE
Duidelijkheid zorgt voor de juiste verwachtingen. Zowel intern als extern. De kaders in het merkdocument zorgen voor interne sturing, maar natuurlijk is het ook de basis voor je externe communicatie/marketingstrategie.
WERKWIJZE & TARIEVEN
Niemand weet beter wat jouw merk of organisatie inhoudt dan jijzelf. Toch is het verwoorden hiervan vaak een eye-opener. En misschien is het voor de directie allemaal helder, maar hoe zit dat met de rest van het team? Leg het vast, schrijf het op, maak het mooi, zorg dat het perfect aansluit bij het DNA van je organisatie. Duidelijkheid geeft richting, allemaal dezelfde kant op.
Een merkdocument wordt compleet ingericht op de behoefte van de organisatie. In een eerste sessie gaan we direct diep in op de kern van de organisatie om te kijken hoe helder de kaders en route al geformuleerd zijn. Vervolgens komen we in een paar sessies (meestal 2-3) tot de kern. Deze kern bundelen we tot een helder, passend en bruikbaar product.
Het tarief: vanaf €1450,-
Het tarief is o.a. afhankelijk van het aantal sessies, het opmaken van het artwork en de vorm/aantallen van het definitieve document.
Uiteraard voeren we vooraf altijd een kosteloos en vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Meer weten over de werkwijze en de tarieven? Neem contact op via steffi@merklab.nl of 06-41940919.