ONZE OPDRACHTGEVERS
VOBRA – CAROCROC
Toen wij in contact kwamen met Vobra/Carocroc stond het veranderen van de Carocroc verpakkingen al bovenaan het lijstje. Na onze kennismaking kregen we de vraag of we deel wilde nemen aan de pitch met een compleet nieuw verpakkingsvoorstel. Natuurlijk! was het antwoord. We doken in de doelgroep, de winkelpresentaties en de retailers die het moeten verkopen aan de uiteindelijke klant. Ons voorstel werd goedgekeurd, waarna we met een intensieve samenwerking gestart zijn om alle verpakkingen optimaal te maken. Een nieuw design, nieuwe communicatie, vernieuwde visuals en de complete uitrol daarvan mochten wij op ons nemen.
Note: Afbeelding nog de oude verpakking
Verpakking
BASTIAANSEN WONEN
Bastiaansen Wonen is al sinds 1965 een begrip in Bavel. Dit mooie familiebedrijf heeft sinds april 2022 de derde generatie aan het roer. Met de komst van Mark en Birgit in de zaak werd het ook tijd om eens goed te kijken naar het merk Bastiaansen Wonen en de merkstrategie voor de komende jaren. Samen doken we diep in de kern en stelde we een compleet merkdocument op. Door middel van persona’s kijken we naar de doelgroep en stellen we op basis van die kaders een marketingstrategie op. Ook de huisstijl moest er aan geloven, omdat de basis nog steeds erg paste bij de huidige identiteit hebben we enkel een uitbreiding gedaan en alles vastgelegd in een overzichtelijk huisstijlhandboek. Vervolgens hebben we in drie shootdagen en complete beeldbank opgesteld. Met de vernieuwde huisstijl en de nieuwe beeldbank konden we gemakkelijk alle middelen in een nieuw jasje steken, denk hierbij aan advertenties, de website, de bezorg vrachtwagen etc. Natuurlijk moest ook de marketing er aan geloven, wij nemen de volledige Pinterest marketing uit handen en hebben een totaal template gemaakt voor alle andere kanalen. Hiermee kan Bastiaansen altijd op een consistente manier zichtbaar zijn en blijven bij de doelgroep.
Merkstrategie | Merkdocument | Re-branding | Fotografie | Communicatie | Instore communicatie | Marketing
BE-FLORIST
BE-FLORIST is de enige beroepsvereniging die de specifieke sector van de professionele bloemisten vertegenwoordigt in België. De dynamiek binnen de federatie van floristen is nu meer dan ooit levendig en veranderlijk. De federatie bestaat uit verschillende leden, elk met hun eigen specialisatie en expertise. Dit zorgt voor een rijke diversiteit aan kennis en ervaring, die de federatie in staat stelt om een breed scala aan diensten aan te bieden aan haar leden. BE-FLORIST organiseert o.a. events onder de naam Feérie Florale Flower Events. Voor het event in Alden Biesen mochten wij meedenken over de branding en de hoofdvisual.
Branding | Event
HUNTERS HOME DIERENVOEDING
Met al meer dan 40 jaar ervaring kan er gerust gezegd worden dat Hunters Home verstand van diervoeding heeft. Op hun eigen locatie in Roosendaal verwerken, produceren en verkopen ze, met name, KVV hondenvoer. Toen de nieuwe generatie het roer overnam ontstond ook de vraag naar een ijzersterk merk. Wij mochten ze helpen bij een complete re-branding en het doorvoeren van de nieuwe huisstijl in verschillende marketing- en communicatiemiddelen.
Note: Afbeelding nog oude branding
Merkidentiteit | Re-branding | Communicatie
SINGING FRIEND
Singing Friend is onderdeel van Fauna. Een familiebedrijf met een passie voor vogels. Voor de producten van Singing Friend staat de vormgeving voorop, gevolgd door gebruiksgemak en multifunctionaliteit. Ze schakelde Merklab in om op strategisch niveau te sparren en de hoofdlijnen te verwoorden. Dit fundament is gebundeld in een duidelijk en perfect passend merkdocument, welke is toegevoegd aan hun bestaande product’waaier’. Na het verwoorden van deze basis zorgt Merklab voor focus op branding en zichtbaarheid doormiddel van een maandelijkse strategische sessie en het uit handen nemen van verschillende marketingwerkzaamheden. In onze jarenlange samenwerking kijken we steeds naar wat op dat moment het beste is voor het merk en de organisatie. Dit jaar ontwikkelde we de nieuwe verpakkingen van de draadlijn, tekende en leverde we verschillende beurstands en bedachten we een nieuwe presentatievorm voor op de winkelvloer.
Merkstrategie | Contentstrategie | Verpakking | Winkelpresentatie
LUCA LIFESTYLE
Hoe kunnen we Luca Lifestyle onder de aandacht brengen bij een nieuwe doelgroep: retailers. Dat was de vraag waardoor we samen in gesprek kwamen. Luca Lifestyle richt zich op de lichtgewicht, mooie grote pot met lange levensduur. De gehele collectie kan zowel binnen als buiten jarenlang mee. Dat werd dan ook de basis voor het retailconcept wat we samen vorm hebben gegeven. Een concept voor (tuin)retailers waarbij de grote pot en de presentatie daarvan centraal staat.
Retail-/Merkstrategie | Retailconcept
GET: GARDEN EXPERTS TOGETHER
Kunnen jullie een nieuwe event voor de tuinbranche een gezicht geven? Dat was de vraag waar Thomas Claes van Tuincentrum Claes mee bij ons kwam. Samen met twee andere partners had hij het idee opgezet om een event in zijn winkel op te zetten, waarbij de samenwerking met zijn vaste leveranciers centraal zou staan. Op die manier zouden alle expert leveranciers kunnen laten zien wat ze in huis hadden en was zijn winkel direct klaar voor het voorjaar. En dat hebben we gedaan. Merklab heeft de volledige merkidentiteit, naam en branding op zich genomen. Waarna enkele weken later de vraag kwam: Kunnen jullie het ook organiseren. De eerste editie is inmiddels een feit. Op 6 en 7 februari opende Tuincenter Claes zijn deuren voor andere ondernemers en experts in de branche. Wat de familie Claes en de medewerkers in zo’n korte tijd hebben bereikt, is waanzinnig. Vanuit de kerstperiode naar een volledige ingerichte winkel die klaar is voor het voorjaar, dat is gewaagd. Met ruim 55 expert leveranciers en ongeveer 300 bezoekers, mag met trots gezegd worde dat de eerste editie van GET een succes was! Met ‘samenwerken’ als ons rode draad heeft GET zich bewezen als een effectief en efficiënt event voor zowel leveranciers als bezoekers.
Merkstrategie | Totaal concept | Branding | Communicatie | Fotografie | Instore communicatie | Organisatie
KAPIMEX
Kapimex is een internationale groothandel in huishoudelijke en decoratieve artikelen. De laatste jaren is de focus toegelegd op zowel merkontwikkeling als het ontwikkelen van innovatieve private labels en producten voor Europese retailers. Het eigen merk Gusta. is er dan ook klaar voor om bekendheid te krijgen onder het grote publiek. Door de snelle groei van de organisatie is er behoefte aan structuur en consistentie. Merklab draagt zorg voor het strategische marketingbeleid van Gusta., analyseert bedrijfsverbeteringen en helpt bij het verbeteren van de interne communicatie.
Merkstrategie | Marketingstrategie | Interne communicatie
ANIMAL CENTER
Met vier megastores is Animal Center inmiddels een begrip in Midden-Brabant. De samenwerking tussen Animal Center en Merklab begon begin 2022 met mystery shopping. Alle vier de winkels worden 2 keer per maand bezocht. En met succes, want de kritische blik van de shoppers heeft gezorgd voor een andere kijk op de advisering en het ontvangen van klanten. Later dat jaar kwam eigenaar Bert van der Pluijm met de vraag; ‘Onze facebook mag wel naar een hoger niveau, kunnen jullie helpen?’ Natuurlijk! Nadat we eerst in het merk zijn gedoken en een een brand-key en huisstijlblad hebben opgesteld zijn we gekomen tot een passende contentstrategie. Elke maand kijken we samen wat de thema’s zijn en hoe we de klanten nog beter kunnen bereiken.
Merkstrategie | Branding | Marketing | Contentstrategie | Mystery Shopping
JILL & JUUL
Bij die twee vestigingen van Jill & Juul vind je elke week een nieuwe vrouwelijke en stijlvolle collectie, waardoor ze klanten continue de laatste trend bieden. De service is persoonlijk en eerlijk, waarbij klanten geadviseerd worden over leuke outfits en over hoe het anders kan. ‘Elke keer vernieuwend, altijd persoonlijk.’ Dit is een deel van de kern die we samen met enthousiaste mensen achter Jill & Juul boven tafel mochten krijgen. We zijn gestart met de vraag hoe de huisstijl nog krachtiger neergezet kon worden. Vanuit die vraag zijn we eerst gaan kijken naar de identiteit en de kracht van het merk. Vervolgens hebben we een re-branding mogen uitvoeren. De nieuwe huisstijl is vastgelegd in een praktisch huisstijlhandboek.
Merkidentiteit | Re-branding
bijSTOX
“Wij maken tuinen en huizen groener. Wij helpen heel Limburg om van hun huis een thuis te maken, door praktische groenoplossingen te bieden voor huis en tuin. Groen geluk vind je bijSTOX”. Dat is de kracht van de tuincentra van bijSTOX. Met 3 winkels en een webshop zijn ze er voor heel Limburg. Samen met LookINsight doken we in de merkidentiteit van bijSTOX, we gingen op zoek naar het verhaal, de drijfveren, het unieke en de belangrijke waarden achter het merk. Door middel van verschillende sessies kwamen we steeds dichterbij de kern, waarna we een brand-key, merkdocument en een uitgebreide doelgroep omschrijving opleverde. Dit alles is de basis voor Laurens van LookINsight om samen met bijSTOX kritisch naar de winkels te kijken. Door de combinatie van merk en data kijken ze naar het optimaliseren van de winkels. Naast het merktraject zijn we bij bijSTOX ook gestart met mystery shopping in alle 3 de winkels. Elke maand ontvangen ze 2 shoppers per locatie die, door middel van een overzichtelijk dashboard, hun bevindingen delen met het team van bijSTOX.
Merkstrategie | Merkdocument | Mystery Shopping
BLOKKER
Blokker heeft het in huis! Dagelijks zijn ruim 4000 mensen bezig deze belofte aan de Nederlandse consument waar te maken, zowel op het hoofdkantoor als in de winkel. De winkel is de plek waar het gebeurd, waar je voor de klant het verschil moet maken. Daarom is de communicatie tussen de winkel en het hoofdkantoor ontzettend belangrijk. De basis hiervoor gaan we leggen door alle vragen vanuit de winkel aan het hoofdkantoor inzichtelijk te maken en daar een goede analyse overheen te leggen. Daarnaast pakken we het complete communicatieproces van het hoofdkantoor naar de winkel op en integreren hier een manier van werken die zorgt voor efficiëntie, digitaliseren, optimalisatie, gemak en natuurlijk plezier!
Winkelcommunicatie | Interne communicatie | Communicatieprocessen
MENNO’S DIERENWERELD
Menno kwam bij ons terecht met de vraag of wij hem konden helpen bij zijn nieuwe merk dierenvoeding. Voordat we daarmee hebben gestart hebben we eerst het merk Menno’s Dierenwereld onder de loep genomen. We hebben de kern van het merk boven gehaald, een nieuwe krachtige essentie neergezet en de huisstijl vastgelegd om zo consistent te kunnen gaan communiceren. Doormiddel van templates voor de online kanalen kunnen de mensen in de winkel zelf content plaatsen, maar hoeven ze niet na te denken over hoe dit eruit ziet.
Merkidentiteit | Branding | Content strategie
FAUNDIT.
SIMPLE, STRAIGHTFORWARD, RESPONSIBLE. Dat zijn de waardes die we samen met de ondernemers achter Faundit. hebben toegekend aan dit nieuwe merk. Als nieuw bedrijf, binnen een bestaande organisatie, was het belangrijk dat Faundit. een compleet eigen identiteit zou krijgen. Zowel de klant als het interne team moeten goed het onderscheid kunnen maken. Zo weet je waar je aan werkt en wat je mag verwachten. Een merkstrategiesessie voor Faundit. mondde uit in een complete identiteit, positionering en de volledige branding. Dit alles hebben we vastgelegd in een overzichtelijk huisstijlhandboek. Vervolgens hebben we de website ontworpen en gebouwd en ontwikkelde we de verpakking voor de eerste sample zendingen naar potentiële klanten.
Merkidentiteit | Merkstrategie | Branding | Verpakking
LOOKINSIGHT
Een jaar naar oprichting was het tijd voor een rebranding. Nadat we de merkidentiteit helder hebben verwoord is visuele branding aangepakt. Op basis van het bestaande logo en kleurenpallet is een compleet nieuwe huisstijl opgezet. Beter passend bij wie LookINsight is en bij de duidelijke doelgroep. Deze branding hebben we vervolgens doorgevoerd in alle (marketing)middelen. Denk hierbij aan presentaties, beursstand, tekeningen, folders, en website. Al in het eerste jaar hebben we een heldere marketingstrategie neergezet. De uitvoering hiervan doen we in nauwe samenwerking met Laurens, de eigenaar van LookINsight. Samen kijken we naar de verschillende kanalen, de boodschap en de vormgeving.
Merkstrategie | Re-branding | Marektingstrategie | Contentstrategie
NATUURLIJK TILBURG
“Ja, we zijn een tuincentrum, maar we moeten echt anders zijn dan alle andere in Tilburg.” Dat was de vraag waar de ondernemer van Natuurlijk Tilburg mee kwam. Samen ontwikkelden we een compleet nieuw merk. De basis van dit merk hebben we gefundeerd met 3 merkwaarden; Klanten helpen, duurzaamheid en lokaal. Bij alles wat ze doen vormen deze waarden de basis. Van assortiment tot medewerkers en van marketing tot service. Merklab draagt zorg voor de ontwikkeling van het merkDNA, het strategische marketingbeleid en de interne communicatie. Daarnaast verzorgen we de executie van de online marketing en het complete (lokale) marketingbeleid.
Merkidentiteit | Merkstrategie | Formule | Marketingstrategie | Interne communicatie | Fotografie | Marketing | Contentstrategie | Winkelpresentatie
DE HAAN INSTORE SUPPLIES
De Haan Instore Supplies is specialist in het ontwerpen en inrichten van tuincentra. Snelle groei in binnen- en buitenland zorgt voor een behoefte aan efficiënt werken, structuur en consistentie. Merklab draagt zorg voor de strategie- en beleidsvoering, analyseert bedrijfsverbeteringen, fundeert het marketingbeleid en helpt bij interne communicatie verbeteringen.
Merkstrategie | Marketingstrategie | Branding | Contentstrategie
ALDI NEDERLAND
Eenvoud, verantwoord en betrouwbaar. Dat is waar het bij Aldi om draait, zowel in de winkel als op het hoofdkantoor. Communicatie speelt hierin een centrale rol. Merklab is ingeschakeld om een bereikbare centrale helpdesk op te bouwen. Een winkelhelpdesk zorgt voor uniformiteit in de serviceverlening naar de filialen, haalt een overvloed aan vragen uit de verkoopoperatie, verkort de processen en zorgt voor een centrale analyse op veelvoorkomende vragen en problemen. Daarnaast nemen we het totale communicatie-proces vanuit het hoofdkantoor en de regiokantoren naar de filialen onder handen. We integreren hier gezamenlijk een aangepaste manier van werken die zorgt voor optimalisatie en verduidelijking van het proces en bovenal een manier van werken die klaar is voor een digitale en duurzame toekomst.
Winkelcommunicatie | Interne communicatie | Communicatieprocessen